1)Τεχνικός  Αεροσκαφών

Η ειδικότητα Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών είναι από τις πιο απαιτητικές ειδικότητες του μηχανολογικού τομέα και έχει πολλά κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Εάν αποκτηθεί και το πτυχίο του Μηχανικού Αεροσκαφών από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ο εργαζόμενος θα έχει και πολύ καλή αμοιβή όπως και ένα διαβατήριο για εργασία σε όλο τον κόσμο χωρίς περιορισμούς.

(Ο όρος μηχανοσυνθέτης είναι ανύπαρκτος όρος στην ελληνική γλώσσα και έχει μπει για να ξεχωρίσει τους απόφοιτους από τους πιστοποιημένους τεχνικούς.)   

  1. Οι ιδιωτικές σχολές για τους Μηχανικούς Αεροσκαφών θέλουν δίδακτρα για τα δύο (2) χρόνια σπουδών περίπου 16.000 με 18.000 Ευρώ.  (οι τιμές είνα κατά το έτος 2020)

Τα επαγγελματικά δικαιώματα των Μηχανικών Αεροσκαφών ρυθμίζονται σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία Commission Regulation No1149/2011.  Ενώ τα επαγγελματικά δικαιώματα των Τεχνικών Αεροσκαφών ρυθμίζονται με την πρόσφατη νομοθεσία  όπως

  • Π.Δ. 113/2012 και Π.Δ. 115/2012
  • και την παλαιότερη Ν. 4186/2013  σύμφωνα με το  Ν.1575,  ΦΕΚ 207 Α’ στις 11-12-1985,
  • την ΚΥΑ Ε/6742 των υπ Παιδείας ΦΕΚ 416 Β’ στις 19-4-1999,
  • και το άρθρο 18 του Ν. 3185 που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 229 τεύχος Α΄ στις 26/9/2003.

Εργασίες του Τεχνικού Αεροσκαφών

Συντήρηση, επιθεώρηση και επισκευή των αεροσκαφών και ελικοπτέρων της πολιτικής ή πολεμικής αεροπορίας. Ο απόφοιτος Τεχνικός Αεροσκαφών μπορεί να πάρει τα δικαιώματα των Τεχνικών Μηχανημάτων Έργων και να εργασθεί στις βοηθητικές εργασίες του αεροδρομίου. Να πάρει τα δικαιώματα των Τεχνικών Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών ακολουθώντας τοεπάγγελμα που περιγράφεται στην αντίστοιχη ειδικότητα.

Επαγγελματικοί διέξοδοι. 

α) να δώσει εξετάσεις στην Υ.Π.Α για το πτυχίο Μηχανικός Αεροσκαφών οι οποίες γίνονται στα Αγγλικά και ρυθμίζονται από Ευρωπαϊκή νομοθεσία.

β) να δώσει πανελλήνιες εξετάσεις για υπαξιωματικός Μηχανικός Αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας, αξιωματικός της Αεροπορίας ή του στρατού ή και για το πολυτεχνείο.

γ) να πάρει από το τμήμα Επαγγελματικών Αδειών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας τα επαγγελματικά δικαιώματα των Τεχνικών Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών σύμφωνα με το Π.Δ.115/2012 

δ) να πάρει από το τμήμα Επαγγελματικών Αδειών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας τα επαγγελματικά δικαιώματα των Τεχνικών Μηχανημάτων Έργου σύμφωνα με το Π.Δ.113/2012που είναι χειριστής γερανών, περονοφόρων και γενικά μηχανήματα έργου, τα οποία ανήκουν σε μία ειδική κατηγορία και απαιτούν ειδικά άδεια.

Επεξήγηση του α)     Τα πτυχία Μηχανικών Αεροσκαφών είναι Α’ και Β’ τάξης, αυτά  χωρίζονται σε ειδίκευση ανάλογα με το είδος αεροσκάφους που θα εργαστεί ο τεχνικός όπως είναι τα αεροσκάφη με εμβολοφόρους κινητήρες, αεροσκάφη με στροβιλοκινητήρες, ελικόπτερα και υπερελαφρά αεροσκάφη. Το πτυχίο το εκδίδει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας μετά από εξετάσεις που διεξάγονται στα Αγγλικά και είναι ίδιες εξετάσεις για όλα τους υποψήφιος όλων των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με το αντίστοιχο πτυχίο ζητά ο εργαζόμενος εργασία από τις αεροπορικές εταιρίες οι οποίες χρειάζονται τεχνικό προσωπικό στα αεροδρόμια όπου γίνεται έλεγχος του αεροσκάφος πριν την απογείωση του, ενώ σε μεγάλα αεροδρόμια υπάρχει και σταθμός για συντήρηση του αεροσκάφους. Οι επισκευές γίνονται μόνο σε πιστοποιημένα εργοστάσια όπως η ΕΑΒ στην Ελλάδα ενώ για τα μικρά αεροσκάφη υπάρχουν και μικρά συνεργεία συντήρησης και επισκευής αεροσκαφών  συνήθως όπου υπάρχει αερολέσχη.

Επεξήγηση του β)  Ο απόφοιτος Τεχνικός Αεροσκαφών μπορεί να δώσει πανελλήνιες εξετάσεις για να περάσει στην σχολή υπαξιωματικών Μηχανικών Αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας. Αυτό του εξασφαλίζει και την επαγγελματική αποκατάσταση αφού προορίζεται να εργάζεται ως Μηχανικός Αεροσκαφών συντηρώντας και επισκευάζοντας τα πολεμικά αεροσκάφη μας και ελικόπτερα, όπως και τα οπλικά τους συστήματα. Οι γείτονες μας φροντίζουν οι μηχανικοί αεροσκαφών μας να έχουν πάντα δουλειά διότι τα αεροσκάφη ελέγχονται συχνά σε προγραμματισμένες ώρες λειτουργίας.

Στους μηχανικούς της πολεμικής αεροπορίας ανατίθεται και η συντήρηση των πυροσβεστικών αεροσκαφών (Canader) που το καλοκαίρι επίσης έχουν πολύ δουλειά.  

Εκτός από τη σχολή Μηχανικών Αεροσκαφών με πανελλήνιες εξετάσεις μπορεί να μπει και σε άλλες στρατιωτικές σχολές, στο πολυτεχνείο και γενικά σε πανεπιστημιακή σχολή.

Επεξήγηση του γ)  Ο απόφοιτος Τεχνικός Αεροσκαφών όμως έχει και το δικαίωμα να αποτύχει στις εξετάσεις της ΥΠΑ όπως και στις πανελλήνιες εξετάσεις για το οποίο δεν πρέπει να στεναχωριέται διότι μόνο με το πτυχίο από το 15ο ΕΠΑΛ μπορεί να πάρει τα επαγγελματικά δικαιώματα των Τεχνικών Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών σύμφωνα με το Π.Δ.115/2012 από το τμήμα έκδοσης επαγγελματικών αδειών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Αυτό του δίνει σεβαστή επαγγελματική διέξοδο που για άλλους είναι  μόνο επιθυμία. 

Επεξήγηση του δ)  Ο απόφοιτος Τεχνικός Αεροσκαφών αποτυγχάνοντας στις εξετάσεις της ΥΠΑ και στις πανελλήνιες εξετάσεις μπορεί να πάρει τα δικαιώματα των  Τεχνικών Μηχανημάτων Έργου σύμφωνα με το Π.Δ.113/2012 από το τμήμα έκδοσης επαγγελματικών αδειών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Η ειδικότητα αυτή είναι χειρισμός γερανών, περονοφόρων και όλα τα κινητά μηχανήματα του αεροδρομίου όπως ο συμπιεστής για το αεροσκάφος, το βυτίο καυσίμων, τον ελκυστήρα που μετακινεί το αεροσκάφος, την σκάλα επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών και άλλα ειδικά μηχανήματα του αεροδρομίου. Το πτυχίο αυτό δίνει τη δυνατότητα και για δουλειά με τα μηχανήματα έργου και εκτός αεροδρομίου .  

Το εργασιακό καθεστώς είναι υπαλληλικό και εάν ο Μηχανικός Αεροσκαφών είναι ικανός τεχνίτης θα έχει και πολύ καλή αμοιβή κατά μέσο όρο περίπου στα 50.000 Ευρώ ετησίως. Απαιτεί όμως συνεχή ενημέρωση, επιμόρφωση και πιστοποίηση για τον αντίστοιχο εξοπλισμό με τον οποίο θα ασχολείται. Στις υπόλοιπες θέσεις εργασίας η αμοιβή μπορεί να μην είναι τόσο καλή όσο του Μηχανικού Αεροσκαφών όμως είναι καλή και συνεχής.