ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ   15o Τ.Ε.Ε. – 4o  Σ.Ε.Κ.    «Ευκλείδης»

 

Αποσπάσματα από το    Λεξικό Αυτοκινήτου 2007   και    Εργασίες για το αυτοκίνητο 2006

του Χατζηχρήστου Φραντζή


Πίνακας περιεχομένων

  1. Οδηγίες επιλογής-χρήσης των ελαστικών του αυτοκινήτου:
  2. Υγρά φρένων:
  3. Εγγυήσεις :
  4. Εποπτικά μέσα εργαστηρίου:

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ - ΧΡΗΣΗΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

 

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ  Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ελαστικού αναγράφονται στα πλευρά του ελαστικού και τα πιο σημαντικά είναι:  πχ.   195/60 R 15 89 Τ    για P   Passenger vehicle = Επιβατικό όχημα.

195 = Tο πλάτος του πέλματος σε χιλιοστά.

60 = Προφίλ (ύψος του πλαϊνού ελαστικού) ως ποσοστό % του πέλματος, δηλαδή 195 Χ 60%=117 χιλ.

R = Τύπου Radial (ράντιαλ).

15 = Η διάμετρος της ζάντας σε ίντσες.

89 = Δείκτης φορτίου   load index  (διαβάζουμε την τιμή από πίνακες).

Τ = Δείκτης ταχύτητας  speed index  (διαβάζουμε την τιμή από πίνακες).

 ΠΡΟΣΟΧΗ μην αγοράζετε ελαστικά με δείκτη ταχύτητας μεγαλύτερο από αυτό που χρειάζεστε (ακριβότερη τιμή αγοράς).

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ   DOT FDJX ή WFAE)  πχ.  2506  

    Ημερομηνία παραγωγής του ελαστικού αναγράφεται στο πλαϊνό του ελαστικού π.χ. 2506 σημαίνει 25η  εβδομάδα του 2006, οι αριθμοί είναι γραμμένοι μετά τα αρχικά DOT.

    Μερικά ελαστικά αναγράφουν περισσότερες από μία εναλλακτικές διαστάσεις. Σε τέτοια περίπτωση θα πρέπει να χρησιμοποιείται η πρώτη σήμανση της διάστασής τους.

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ   Temperature   –   Traction   -   Tread wear

Σήμανση Η.Π.Α. (δεν ισχύει στην Ευρώπη)

    Σήμανση απαιτούμενη από τον κανονισμό ένωσης καταναλωτών Η.Π.Α. (βαθμίδα ποιότητας). Εγγύηση των κατασκευαστών των ελαστικών στην Αμερική με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ποιότητας στη βάση σταθερών τεστ που διενεργούνται στα ελαστικά όπως καθορίζει ο κανονισμός.

    Η βαθμονόμηση δεν είναι αναγκαία για ελαστικά με βαθύ πέλμα, για ελαστικά χιονιού για χρήση το χειμώνα και για ελαστικά για χρήση ρεζέρβας ή περιορισμένου αριθμού παραγωγής.

UTQG  Uniform Tire Quality Grade:  Σύστημα βαθμονόμησης της ποιότητας των ελαστικών που περιλαμβάνει τρεις δείκτες:

1. Temperature  A, B, C  Temperature resistance index  Δείκτης θερμοκρασίας   {temperature = θερμοκρασία}   {resistance = αντίσταση}   {index = δείκτης, ενδεικτικό σημάδι}.

Η ικανότητα ενός ελαστικού να αντιστέκεται στην ανάπτυξη θερμοκρασίας είναι πάρα πολύ σημαντικός παράγοντας ασφάλειας.

    Θερμοκρασία ευστάθειας ελαστικού σε τεστ με υψηλότερες ταχύτητες. Οι βαθμοί αντιπροσωπεύουν την αντοχή του ελαστικού στη θερμότητα και την ικανότητα να την διασκορπίζει όταν δοκιμάζεται κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες σε ειδικό εργαστηριακό περιβάλλον (μηχάνημα δοκιμαστικό ελαστικών). Η υψηλή θερμοκρασία (ο βαθμός απόδοσης θερμοκρασίας είναι επιβεβλημένος για ένα ελαστικό σωστά φουσκωμένο) μπορεί να προκαλέσει φθορές στο υλικό του ελαστικού και να μειώσει το χρόνο ζωής του ή να οδηγήσει σε αστοχία του ελαστικού. Ο βαθμός C αντιστοιχεί στο ελάχιστο επίπεδο της απόδοσης.

2. Traction   ΑΑ, A, B, C   Traction performance index   Δείκτης έλξεως   {traction = ικανότητα πρόσφυσης, "κράτημα", έλξη ή ισχύς έλξης, κίνηση με έλξη}   {performance = απόδοση}   {index = ενδεικτικό σημάδι}.

Ένας υψηλός (μεγάλος) δείκτης έλξης του ελαστικού υποδηλώνει ότι ένα όχημα θα σταματήσει σε βρεγμένο οδόστρωμα σε μικρότερη απόσταση από ότι ένα άλλο με χαμηλότερο (μικρότερο) δείκτη έλξης.

   Ικανότητα του ελαστικού σε φρενάρισμα με υγρασία (αντίσταση λόγω τριβής). Οι διαβαθμίσεις αντιπροσωπεύουν την ικανότητα του λάστιχου να σταματά σε υγρό οδόστρωμα όπως αυτό υπολογίζεται κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες σε πίστα και τσιμέντο. Ένα ελαστικό με βαθμό C μπορεί να έχει μικρή ελκτική ικανότητα. Ο βαθμός έλξης που είναι σημειωμένος στο ελαστικό βασίζεται σε δοκιμές στην ευθεία και όχι σε στροφή.

3. Treadwear   Κατηγορίες: από 60 έως 700  ανά 20   Treadwear rate index   Δείκτης φθοράς πέλματος / Σχετικά αναμενόμενη ζωή του ελαστικού / Διάρκεια ζωής του ελαστικού βασισμένη στα στάνταρ του Αμερικάνικου τεστ / Δείκτης φθοράς ελαστικού.

{tread = πέλμα ελαστικού, τακούνι ελαστικού}  {wear = φθορά, φθείρομαι, φθείρω} {rate = αναλογία }.

    Είναι ένας σχετικός αριθμός με βάση το 100. Η ένδειξη της φθοράς του ελαστικού όταν δοκιμάζεται κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες σε συγκεκριμένα τεστ. Ένα λάστιχο με δείκτη 150 θα αντέξει 1,5 φορές περισσότερο σε μια ειδική δοκιμή απ’ ότι ένα λάστιχο με δείκτη 100. Η συγκριτική φθορά των ελαστικών εξαρτάται από τις πραγματικές συνθήκες χρήσης τους, ωστόσο μπορεί να παρεκκλίνει σημαντικά από το κανονικό εξαιτίας των διαφορών στις συνήθειες οδήγησης, στο διαφορετικό σέρβις, στο διαφορετικό οδικό σύστημα καθώς και στο κλίμα. Όσο πιο χαμηλός είναι ο δείκτης τόσο πιο μαλακό είναι το μίγμα κατασκευής του ελαστικού και όσο πιο υψηλός είναι ο δείκτης τόσο πιο σκληρό είναι το μίγμα.

ΑΛΛΑΓΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

 

ΑΛΛΑΓΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

πρέπει να γίνεται:

ΠΡΟΤΑΣΗ

να αλλάζετε τα ελαστικά

 

1

 

Ανάλογα με τα

ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ

 

Κάθε   40000  έως  50000 χ.λ.μ.

 

2

 

Ανάλογα με τη

ΦΘΟΡΑ

 

Όταν παρατηρείτε φθορές - εξογκώματα - σχισίματα (έλεγχος από τεχνικό ή και από τον οδηγό).

 

3

 

Ανάλογα με το

ΧΡΟΝΟ

 

Από την ημέρα παραγωγής του ελαστικού 5 έως 6 χρόνια (δεν υπάρχει καθορισμένος χρόνος). Η ημερομηνία παραγωγής του ελαστικού αναγράφεται στο πλαϊνό του ελαστικού π.χ. 2505  σημαίνει 25η  εβδομάδα του 2005, οι αριθμοί είναι γραμμένοι μετά τα αρχικά   DOT    ή (FDJX - WFAE). Ζητείστε από τον προμηθευτή σας των ελαστικών το χρόνο ζωής του ελαστικού.

 

4

 

Ανάλογα με το

ΒΑΘΟΣ ΠΕΛΜΑΤΟΣ

(δείκτης φθοράς)

 

    Η πρόταση είναι να είναι το    ΕΛΑΧΙΣΤΟ   3,5 χιλιοστά.

[Το επίσημο (Νομοθεσία, ΚΤΕΟ, Τροχαία) όριο βάθους σκαλίσματος των 1,6 χιλιοστών (δηλαδή στο ύψος του δείκτη φθοράς) είναι το ελάχιστο όριο ασφαλείας που πρέπει να σεβαστούμε.]

 

5

 

Όταν έχουμε

ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΠΡΟΣΦΥΣΗ

 

Άμεση αντικατάσταση όταν ο οδηγός αντιληφθεί μειωμένη πρόσφυση, ανεξάρτητα από το 1-2-3-4.

ΠΙΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ  Ελέγχετε τις πιέσεις των ελαστικών κάθε 15 ημέρες ή όταν πρόκειται να πάτε ταξίδι. Αν οι πιέσεις είναι χαμηλές, η αντίσταση κύλισης του αυτοκινήτου αυξάνεται, η κατανάλωση καυσίμου μεγαλώνει, η φθορά των ελαστικών επιταχύνεται και η οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου χειροτερεύει. Υψηλότερες πιέσεις ελαστικών οδηγούν σε μικρότερη άνεση κατά την οδήγηση και σε πρόωρη φθορά του πέλματος.

Εάν το ελαστικό έχει 20% χαμηλότερη πίεση, η χιλιομετρική του απόδοση μειώνεται κατά περίπου 30%.

Ελαστικά με υποπίεση    =   κίνδυνος κλαταρίσματος

Ελαστικά με υπερπίεση   =   απώλεια πρόσφυσης

Μην ξεχνάτε τον εφεδρικό τροχό (ρεζέρβα). Για τον αέρα που θα βάλετε ενημερωθείτε από το εγχειρίδιο οδηγιών του αυτοκινήτου (στο ντουλαπάκι).

πίεση σε   bar

 

σε Ib / in (psi)

1,8

26

2,0

29

2,2

32

    Την πίεση των ελαστικών την μετράμε όταν τα λάστιχα είναι ΚΡΥΑ [θεωρούνται κρύα (όχι εξωτερικά το λάστιχο αλλά εσωτερικά ο αέρας) για μία απόσταση 3 χιλιομέτρων από το ξεκίνημα του αυτοκινήτου το πρωί ή σε ταξίδι εάν σταματήσετε για 3 ώρες].

    Όταν θερμανθούν ανεβαίνει η πίεση κατά 4 ή 5 psi. Δηλαδή εάν μετρήσετε την πίεση του ελαστικού με ζεστό τον αέρα και ο κατασκευαστής συνιστά 32 psi θα πρέπει να έχετε πίεση 32+5 = 37 psi.

 

ΧΕΙΜΕΡΙΝΗ ΟΔΗΓΗΣΗ - ΕΛΑΣΤΙΚΑ

    Επειδή το χειμώνα, οι κλιματολογικές συνθήκες είναι ριζικά διαφορετικές από το καλοκαίρι είναι σωστό να φοράμε   ΧΕΙΜΕΡΙΝΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ

Κάτω από τους 7ο C, η γόμα ενός καλοκαιρινού ελαστικού σκληραίνει και χάνει την αποτελεσματικότητα της.

 

ΠΙΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ   Περισσότερο από ποτέ, ελέγχετε τακτικά την πίεση των ελαστικών. Όσο πέφτει η θερμοκρασία, τόσο η μετρούμενη πίεση είναι μικρότερη σε σχέση με την πραγματική πίεση.

Πτώση θερμοκρασίας = Πτώση της μετρούμενης πίεσης

Για να εξισορροπήσετε τις συνέπειες της χαμηλής θερμοκρασίας στα χειμερινά ελαστικά σας, προσθέσετε 0,3 psi (με κρύα ελαστικά) στην τρέχουσα πίεση.

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ

1. Τα μπουλόνια των τροχών πρέπει να σφίγγονται σύμφωνα με τις προδιαγραφές (μέτρο ανά κιλό m/kg  ή  m/daN) των κατασκευαστών με τη βοήθεια   ΔΥΝΑΜΟΚΛΕΙΔΟΥ

ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΦΙΞΙΜΑΤΟΣ

 

Σιδερένια ζάντα

Ζάντα ελαφρού κράματος

Μπουλόνια 10 mm

6   m/kg  ή  m/daN

8   m/kg  ή  m/daN

Μπουλόνια 12 mm

m/kg  ή  m/daN

10   m/kg  ή  m/daN

Μπουλόνια 14 mm

10   m/kg  ή  m/daN

12   m/kg  ή  m/daN

 

 

 

 

2. Τη ΒΑΛΒΙΔΑ της ζάντας την    ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΟΥΜΕ    σε κάθε αλλαγή του ελαστικού.

Κατά τη χρήση η βαλβίδα φθείρεται από τη γήρανση αλλά και από την άσκηση της φυγοκέντρου δύναμης (σε ένα 195/70 R14 με 100 km-h, η βαλβίδα υφίσταται καταπόνηση ίση με το βάρος 1,7 κιλών).

3. Η ΖΥΓΟΣΤΑΘΜΙΣΗ των ελαστικών είναι απαραίτητη για να αποφύγουμε τις συνέπειες, δηλαδή το κοσκίνισμα στο τιμόνι. Ακόμη και εάν δεν νιώσουμε το κοσκίνισμα διότι φιλτραρίστηκε από τα διάφορα μηχανικά μέρη η ζυγοστάθμιση είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ και γίνεται και στους ΠΙΣΩ τροχούς όπως και στους ΕΜΠΡΟΣ.

4. Για κάθε επισκευή ελαστικού μετά από τρύπημα, το ΞΕΜΟΝΤΑΡΙΣΜΑ του ελαστικού είναι υποχρεωτικό διότι πολλές ζημιές δεν είναι εμφανείς παρά μόνο στο εσωτερικό του ελαστικού.

Η πρόταση  είναι ΟΧΙ στην επισκευή ελαστικού με ΒΥΣΜΑΤΑ.

ΠΡΟΣΟΧΗ

 

ΑΛΛΑΓΗ ΖΑΝΤΑΣ - Προσέξτε το   offset   (ΕΤ)   της ζάντας

 

 

Ελαστικά και Ζάντες χρησιμοποιείτε ΜΟΝΟ ΤΑ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου σας. Υπάρχουν πίνακες στο εγχειρίδιο οδηγιών του αυτοκινήτου (στο ντουλαπάκι).

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΖΑΝΤΩΝ Η διάμετρος της ζάντας μετριέται σε ίντσες και τα συνήθη μεγέθη για επιβατικά αυτοκίνητα είναι 14,15,16, ίντσες, ενώ σε σπορ εκδόσεις 17,18 και 19 ίντσες.

Παράδειγμα: Ζάντα διαστάσεων 5,5JX14HS   ΕΤ 38.

5.5 =  Rim width (in inches)   Το πλάτος της ζάντας σε ίντσες μεταξύ 2 χειλών εξωτερικής στεφάνης.

J =  Flange type   Το σχήμα και οι διαστάσεις του χείλους της εξωτερικής στεφάνης. Δίδονται και από τα γράμματα K, JK.

Χ =  Drop center   Το σύμβολο δείχνει ότι πρόκειται για ζάντα βαθιάς κοίτης (μη διαιρούμενη).

14 =  Diameter (in inches)   Διάμετρος ζάντας σε ίντσες.

Η =  Ότι η ζάντα έχει μια υπερύψωση στην εξωτερική πλάτη κοντά στο κοίλωμα. Άλλες ενδείξεις Η2, (Double hump) υπερυψώσεις (εξόγκωμα) και στις δύο πλάτες. FH, Οριζόντια (επίπεδο) υπερύψωση. FH2, Οριζόντιες υπερυψώσεις και στις δύο πλάτες. CH, Σύνθετες υπερυψώσεις.

S =  Συμμετρική ζάντα.

SDC =  Ζάντα ημιβαθειάς κοίτης (semi-drop-center).

TD = Ειδική ζάντα με περίγραμμα αυξημένης ασφάλειας στο κωνικό της μέρος και χαμηλό ύψος χείλους. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν ελαστικά μόνον με το ίδιο περίγραμμα ασφαλείας.

ΕΤ = Όφσετ ζάντας (Offset-rim) σε mm.

ΑΛΛΑΓΗ ΔΥΟ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

 

Τα καινούργια ελαστικά ή τα λιγότερο φθαρμένα πρέπει να τα τοποθετούμε πίσω.

Πηγή πληροφόρησης:  MICHELIN   

1  Περίπτωση

2  Περίπτωση

3  Περίπτωση

  

              Πρόσφυση 0                                       Πρόσφυση 1/2

                                                           

                                                                                                                                      

 

                 

                                                                                                                                                                                       

Πρόσφυση 1/2

 

Αυτοκίνητο στο σημείο πώλησης.

 

             Πρόσφυση 1

 

 

 

 

 

 


 

          Πρόσφυση 1/2

 

Εάν βάλουμε τα καινούρια ελαστικά εμπρός.

 

            Πρόσφυση 1/2

 

 

 

 

 

 

 

              Πρόσφυση 1

 

Εάν βάλουμε τα καινούρια ελαστικά πίσω.

 

 

Ψευδής αίσθηση ασφαλείας από τα εμπρός ελαστικά.

 

 

Ισορροπία συμπεριφοράς του αυτοκινήτου όμοια με αυτήν που γνωρίζει ο οδηγός.

 

1. Αφορά την πλειοψηφία των αυτοκινήτων που έχουν την κίνηση εμπρός και άρα τα μπροστινά ελαστικά φθείρονται γρηγορότερα από τα πίσω (ο οδηγός έχει συνηθίσει να οδηγεί ένα αυτοκίνητο το οποίο έχει λιγότερη πρόσφυση εμπρός).

 

1. Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου θα αλλάξει, ο οδηγός με έκπληξη θα διαπιστώσει ότι η ισορροπία πρόσφυσης Εμπρός / Πίσω έχει αλλάξει και θα του δημιουργηθεί μια ψευδής αίσθηση ασφάλειας.

2. Σε ολισθηρό οδόστρωμα, το αυτοκίνητο χάνει την πρόσφυση πίσω, δηλαδή στον άξονα που δεν μπορούμε να ελέγξουμε.  

 

1. Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι αυτή που γνωρίζει ο οδηγός (δηλαδή η ισορροπία πρόσφυσης Εμπρός / Πίσω διατηρείται, αλλά σε υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας).

2. Έχουμε τη μέγιστη πρόσφυση στον πίσω άξονα τον οποίο ο οδηγός δεν ελέγχει.

                

MICHELIN

ΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ ή ΤΑ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΦΘΑΡΜΕΝΑ ΣΤΟΝ ΠΙΣΩ ΑΞΟΝΑ

Συνιστάται να μοντάρουμε τα λιγότερο φθαρμένα ή καινούρια ελαστικά στον πίσω άξονα, για να εξασφαλίσουμε                                     ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΚΡΑΤΗΜΑ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ.

Τοποθετώντας τα ελαστικά στον πίσω άξονα οι κίνδυνοι τετ-α-κέ μειώνονται στο βρεγμένο δρόμο (ολισθηρό οδόστρωμα)  και μεγιστοποιείται ο έλεγχος του αυτοκινήτου σε δύσκολες καταστάσεις. Έχουμε καλύτερο κράτημα σε ξαφνικό φρενάρισμα ή κλειστή στροφή.

Βίντεο   http://www.michelinman.com/care/reartire_video.html

 

 

 

 

 
 
Επιστροφή στην αρχή

ΥΓΡΑ ΦΡΕΝΩΝ

 

Υγρά φρένων (σύστημα πέδησης)   [brake fluid αγγλ.  Bremsflüssigkeit γερμ.]   Τα σημεία βρασμού των υγρών των φρένων καθορίζονται από τις προδιαγραφές και τους κανονισμούς του Αμερικανικού Υπουργείου Μεταφορών  Department of Transportation και είναι γνωστά σαν προδιαγραφές DOT. Από τα υγρά των φρένων απαιτούμε να έχουν ιδιότητες όπως: υψηλό σημείο βρασμού (περίπου 270ο C),  ουδετερότητα έναντι μετάλλων και ελαστικών που έρχονται σε επαφή, να λιπαίνουν τα κινητά μέρη στους κυλίνδρους φρένων και τροχών και να αναμιγνύονται με συγγενή υγρά φρένων. Προδιαγραφές υγρών φρένων:

1.  Το ξηρό σημείο βρασμού των φρένων.                                     2.  Το υγρό σημείο βρασμού.  

 3.  Το ιξώδες (από –40οC ως και αρκετά πάνω από +100 οC).       4.  Τη συμπιεστότητα.

 5.  Την αντιδιαβρωτική προστασία μεταλλικών μερών.                6.  Την προστασία των ελαστικών.

    Οι προδιαγραφές των υγρών φρένων υπάρχουν σε διάφορα πρότυπα αναφοράς (standards) όπως: SAEJ 1703, FMVSS 116  Federal Motor Vehicle Safety Standard χρησιμοποιείται και ως διεθνές πρότυπο αναφοράς, TSO 4925.

    Τα υγρά φρένων είναι συνήθως ενώσεις πολυγλυκόλης (ξεχωρίζουν από το κίτρινο χρώμα τους) και ως εκ τούτου υγροσκοπικά (προσλαμβάνουν νερό με την πάροδο του χρόνου). Όσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό του νερού που περιέχουν, τόσο χαμηλότερο είναι το σημείο βρασμού τους. Επίσης υπάρχουν τα υγρά φρένων με βάση τα ορυκτέλαια (πράσινο χρώμα) DOT5 και διάφορα πρόσθετα (μεγάλο μειονέκτημα των υγρών φρένων που βασίζονται σε ορυκτέλαια είναι ότι καταστρέφουν τα ελαστικά τμήματα του κυκλώματος των φρένων, γι αυτό πολύ κατασκευαστές τα απαγορεύουν). Υπάρχουν και τα DOT5 SB (Silicone Based) με έντονο μοβ χρώμα που αποδείχτηκε ότι είχαν μεγάλα προβλήματα γιατί δεν προσέφεραν και επαρκή λίπανση, γεγονός που οδήγησε στην μείωση αυτόν που τα αγοράζουν.

    Είναι πρακτικά αδύνατο να κατασκευαστεί ένα 100% αεροστεγές κύκλωμα έτσι η εισχώρηση υγρασίας είναι αναπόφευκτη, σε ένα αυτοκίνητο στο κύκλωμα φρένων εισέρχεται 2% υγρασία κάθε 12 μήνες. Το θέμα του σημείου βρασμού των υγρών των φρένων είναι πολύ σημαντικό για την ασφαλή λειτουργία του αυτοκινήτου, καθώς με τη θερμότητα που παρουσιάζεται κατά το φρενάρισμα αναπτύσσονται φυσαλίδες ατμού, οι οποίες δεν μπορούν να μεταφέρουν την πίεση των φρένων. Έτσι, τα φρένα δεν λειτουργούν (συμβαίνει εξαιρετικά σπάνια) ξαφνικά, στους θερινούς μήνες. Η μέγιστη ασφάλεια όσον αφορά το σημείο βρασμού των υγρών, των φρένων, παρέχεται από εκείνα τα υγρά που πληρούν τις προδιαγραφές:

 

 

DOT 3          235ο C, σήμερα για ελάχιστα αυτοκίνητα.

DOT 4          269ο C, τα περισσότερα αυτοκίνητα.        ΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΟ 169Ο C.

DOT 5.1       270ο C, λιγότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων.

 

 

ΣΥΝΙΣΤΑΤΑΙ Η ΑΛΛΑΓΗ ΤΩΝ ΥΓΡΩΝ ΤΩΝ ΦΡΕΝΩΝ ΚΑΘΕ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ

(υπενθυμίστε το στο συνεργείο σας).

 

ΥΓΡΑ ΜΟΝΟ ΤΑ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ

Από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου σας.

Υπάρχουν οδηγίες στο εγχειρίδιο οδηγιών του αυτοκινήτου (στο ντουλαπάκι).

 

ΕΡΕΥΝΑ

    Το εργαστήριο του αυτοκινήτου του 15ου Τ.Ε.Ε - 4ου Σ.Ε.Κ. κάνοντας έρευνα (2004) σε αυτοκίνητα (μετρώντας το σημείο βρασμού με ειδικό μηχάνημα) και ζητώντας πληροφορίες διαπίστωσε:

1. Σε 68% των αυτοκινήτων (15 αυτοκίνητα σε 22 μετρήσεις) χαμηλό σημείο βρασμού των υγρών των φρένων.

2. Σε 50% των αυτοκινήτων (11 αυτοκίνητα σε 22 μετρήσεις - έρευνα) δεν έγινε αλλαγή των υγρών φρένων τα τελευταία 4 χρόνια (μετρήσεις, πληροφορίες από τους ιδιοκτήτες του αυτοκινήτου, συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων, τιμολόγια των σέρβις).

3. Την πραγματικότητα του να μην αλλάζουν τα υγρά των φρένων κάθε δυο χρόνια και της μη σωστής ποιότητας ή φύλαξης των υγρών των φρένων του αυτοκινήτου, την αντιμετώπισαν (με αδιαμφισβήτητες αποδείξεις) και οι καθηγητές του εργαστηρίου – παρά τη γνώση του θέματος – συναντώντας αδιαφορία, άγνοια, και κακή νοοτροπία στο τόσο σοβαρό θέμα των υγρών.

Επιστροφή στην αρχή

ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ

 

 

ΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΜΠΟΡΕΙ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΚΗ ΧΡΗΣΗ – ΕΡΜΗΝΕΙΑ

ΑΠΟ ΚΑΚΟΠΙΣΤΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ

 

Αγωνιστική χρήση - Αμέλεια - Απειρία του οδηγού - Απρόσεκτος χειρισμός - Δευτερογενής ή συμπερασματική ζημιά - Εάν δεν αξίωσε την αποκατάσταση ελαττώματος ή βλάβης κατά την παράδοση του αυτοκινήτου - Ελαφρά υπερχείλιση λαδιού ή λιπαντικού - Έλλειψη σωστής συντήρησης - Κακή χρήση του αυτοκινήτου - Κατάχρηση - Κενά ανάμεσα στα φατνώματα που δεν υπερβαίνουν τα όρια που καθορίζει ο κατασκευαστής - Μηδαμινά προβλήματα - Οφείλεται σε φυσιολογική φθορά λόγω χρήσης - Παράλειψη συμμόρφωσης προς τις οδηγίες - Περιφερειακές καταπονήσεις - Κακή χρήση - Συμμετοχή σε αγώνες - Σφάλματα από δόλο - Υπερβολική καταπόνηση - Υπερβολική χρήση – Υπερφόρτωση

 

 

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΙ ΟΡΟΙ ΕΓΓΥΗΣΕΩΣ

ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΟΙ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ

 

ΔΕΝ ΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΙ (στους περισσότερους αντιπροσώπους) τα ανταλλακτικά:

Αμορτισέρ - Αντιψυκτικά υγρά – Ασφάλειες - Δισκόπλακες φρένων - Δίσκος ρουλεμάν πλατό συμπλέκτη (εκτός εάν είναι προφανώς ελαττωματικά) - Ελατήρια ανάρτησης – Εξάτμιση – Ευθυγράμμιση - Ζυγοστάθμιση τροχών – Ιμάντες – Λαμπτήρες - Λάστιχα – μάκτρα υαλοκαθαριστήρων – Λιπαντικά – Μπουζί - Τακάκια ή σιαγώνες φρένων - Υγρά φρένων - Φίλτρα.

 

ΔΕΝ ΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΙ βλάβες οι οποίες προήλθαν (στους περισσότερους αντιπροσώπους):

Από αλλαγμένο χιλιομετρητή - Από επισκευή που έγινε με μη γνήσια ανταλλακτικά - Από μετατροπή (Tuning) – Από διαφορετικά υγρά (λάδια) από εκείνων που καθορίζονται – Από τοποθέτηση ανταλλακτικών   Από χρήση άλλων καυσίμων από αυτά που έχουν καθοριστεί.

 

ΣΚΟΥΡΙΑ – ΒΑΦΗ      ΔΕΝ καλύπτονται βλάβες οι οποίες οφείλονται σε:

Αμέλεια - Έντομα - Χυμούς δένδρων - Βιομηχανική ρύπανση - Εξωτερικούς παράγοντες - Θάμπωμα που οφείλεται σε ξεθώριασμα του χρώματος – Θεομηνίες - Περιβαντολλογικές συνθήκες - Περιττώματα πουλιών - Παράλειψη συμμορφώσεως του αγοραστού προς τις οδηγίες συντήρησης και φροντίδας.

 

 

ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ

ΟΤΙ ΟΙ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΕΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΔΕΝ ΣΥΝΑΛΛΑΣΣΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ

ΜΕ ΕΜΑΣ ΑΛΛΑ ΜΕ ΠΛΗΘΟΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

ΚΑΚΟΠΙΣΤΩΝ - ΥΣΤΕΡΟΒΟΥΛΩΝ – ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΚΟΜΙΣΟΥΝ ΟΦΕΛΗ –

ΠΟΥ ΑΠΟΚΡΥΠΤΟΥΝ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ – «ΕΞΥΠΝΟΥΣ» - ΑΜΕΛΕΙΣ

 

 

ΟΔΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ

Ελέγξτε εάν είναι εντελώς δωρεάν ή με μικρή οικονομική επιβάρυνση.

Πρέπει να ΠΡΟΣΕΧΘΕΙ η ρυμούλκηση (σε περίπτωση βλάβης) εάν γίνεται με επιστροφή του αυτοκινήτου στον ΤΟΠΟ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ και για την Ελλάδα και για το Εξωτερικό.

Σε αντίθετη περίπτωση τα χρήματα που θα χρειασθούν μπορεί να είναι περισσότερα από την εγγραφή από την αρχή σε εταιρία οδικής βοήθειας.

Υπάρχουν οι περιπτώσεις από τις δωρεάν βοήθειες:

1. Ρυμούλκηση εντός του νομού (σε συνεργείο) που θα είναι το αυτοκίνητο σε περίπτωση βλάβης.

2. Επιστροφή του αυτοκινήτου στον τόπο κατοικίας για απόσταση +50 χλμ. ή όποια άλλη απόσταση ορίζεται.

Επιστροφή στην αρχή

ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

 

    Τα εποπτικά μέσα του εργαστηρίου είναι σύγχρονης τεχνολογίας και μοναδικά στο χώρο της εκπαίδευσης. Τα περισσότερα είναι λειτουργικές τομές (κατασκευή του εργαστηρίου αυτοκινήτου).

 

α/α

Εταιρεία

Τεχνική περιγραφή

1

Σύστημα τετρακίνησης (με κινητήρα εγκάρσιο)

Audi - WV - Seat - Skoda

Συμπλέκτης   Haldex

Ανάρτηση (ανεξάρτητη) οπίσθιου άξονα με διαφορικό.

2

Σύστημα τετρακίνησης (με κινητήρα διαμίκη)   AUDI quattro

Κεντρικό διαφορικό   Torsen 1

3

Σύστημα τετρακίνησης

Lancia Delta HF 4WD

Κεντρικό διαφορικό επυκικλικό – Συνεκτικός συμπλέκτης (με υγρό τριβής «σιλικόνη»). – Φραγή διαφορικού.

4

Σύστημα τετρακίνησης   Τoyota

Αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (πλανητικό σύστημα). Διαφορικά 3: εμπρόσθιο, κεντρικό, πίσω Torsen 2

5

 

 

6

Σύστημα τετρακίνησης

Mercedes

 

Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό Mercedes 

4ETS - 4MATIC Βοηθητικό κιβώτιο ταχυτήτων (κιβώτιο διανομής), πλανητικό διαφορικό, πλανητικό αργό – γρήγορο.

ASD Active Slip Differential

7

Κεντρικό διαφορικό – Subaru

 

Συνεκτικός συμπλέκτης

8

Κεντρικό διαφορικό - Honda

Συμπλέκτης υδραυλική λειτουργία

9

Μπλοκέ διαφορικό           BMW

10

Μπλοκέ διαφορικό πίσω άξονα    Touareg    Volkswagen

11

Mitsubishi Lancer Evo VII  

 

ACD transfer Ενεργό κεντρικό διαφορικό και μέσα στο ACD transfer μπροστινό διαφορικό.

ΑΤΒ Autοmatic Tοrque Biasing. Διαφορικό τεχνολογία Quaife

12

Κεντρικό διαφορικό

Mitsubishi   Pajero Pinin 1800

 

Συνεκτικός συμπλέκτης, πλανητικό σύστημα – μειωτήρας

 

13

Κιβώτιο διαρκούς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης   AUDI

CVT -    Multitronic

Continuous Variable Transmission

14

Κιβώτιο διαρκούς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης   Nissan mickra 1,3.

CVT -    N-CVT

Continuous Variable Transmission.

15

Κιβώτιο διαρκούς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης   Honda

CVT Continuous Variable Transmission

16

Αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων

Mercedes – Volvo

Πλανητικό σύστημα

17

Άμεσος ψεκασμός καυσίμου (βενζίνης).   Audi A3 2000 κυβικά

FSI  Fuel Stratified Injection 

18

Μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων

AUDI

Vario Cam

Κυλινδροκεφαλή εικοσαβάλβιδη

19

Κινητήρας Mazda

Wankel

20

Μονάδα αντλία –ακροφύσιο Audi

 

PDE

21

Μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων BMW

Vanos

22

Σύστημα έγχυσης πετρελαίου Mercedes

CommonRail

23

Κινητήρας AlfaRomeo

turbo- diesel

24

Κινητήρας Mercedes με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (πλανητικό) σε λειτουργία

25

Κινητήρας Βενζίνης – υγραερίου (υγραεριοκίνηση) σε λειτουργία

26

Μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων Alfa Romeo

 

27

Μηχανικός συμπιεστής (Κομπρέσορ) Mercedes

28

Αυτοκίνητο Τζίπ σύστημα τετρακίνησης με βοηθητικό κιβώτιο ταχυτήτων

 

Περιστροφική αντλία πετρελαίου

 

ΔΙΑΦΟΡΑ

 

29

Ηλεκτρο-ϋδραυλικό σύστημα υποβοήθησης τιμονιού Audi

30

Αερανάρτηση Audi - Mercedes

 

31

 

 

32

 

 

     
Επιστροφή στην αρχή

HOME


 © 2007 [  15ο ΤΕΕ  ].
Αναθεώρηση: 21/01/07.